Telefon   512 315 313

Mail  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

mask

Co ile należy wymieniać buty BHP?

Buty BHP są niezbędnym wyposażeniem każdego pracownika, którego obowiązki w miejscu pracy wiążą się z określonymi czynnikami ryzyka. Buty tego typu, ze względu na metalową wkładkę i gruby materiał, chronią przed m.in.:

  • zmiażdżeniem stopy,
  • poparzeniem stopy przez żrące substancje,
  • skręceniem kostki,
  • urazami stopy spowodowanym nadepnięciem na ostry przedmiot.

Dodatkowo dzięki grubej, antypoślizgowej podeszwie z bieżnikiem, buty BHP zapobiegają poślizgnięciu się i zapewniają komfort podczas chodzenia po trudnych powierzchniach (np. żwirze lub kamieniach). 

Niestety, nawet najlepsze buty BHP — tak, jak wszystkie przedmioty — z czasem ulegają zużyciu. W takim przypadku konieczna jest ich wymiana — jedynie buty w dobrym stanie mogą zapewnić pracownikowi odpowiednią ochronę. Czy wiesz, jak często należy wymieniać buty BHP?

Jak często powinno się wymieniać buty BHP?

To, jak często należy zmieniać buty robocze, zależy od stopnia zużycia produktu oraz od polityki wewnętrznej firmy. Polskie prawo wymaga, żeby buty robocze były wymieniane na nowe w momencie, w którym nie mogą już prawidłowo pełnić swojej głównej funkcji, czyli ochrony stopy pracownika. 

Oznacza to, że buty rozklejone, przecięte, z uszkodzoną podeszwą lub innymi uszkodzeniami nie mogą być już dłużej używane i konieczny jest zakup nowego obuwia. Zdarza się, że firma decyduje się na częstszą zmianę butów BHP — np. co pół roku, kiedy temperatura na zewnątrz ulega zmianie i ciężkie buty zimowe można zastąpić lżejszymi półbutami roboczymi. 

Kto powinien zapewnić pracownikowi nowe buty BHP?

Zakup odzieży i obuwia ochronnego leży po stronie pracodawcy. Jeżeli buty BHP przestaną spełniać swoją funkcję, w gestii przedsiębiorcy jest wyposażyć pracowników w nowe, w pełni sprawne obuwie. Czasami zdarza się, że pracownik woli kupić buty BHP we własnym zakresie — wtedy firma musi wypłacić mu odpowiednią kwotę na zakup. Kwota jest ustalona z góry, a różnicę między ceną produktu a wypłaconym ekwiwalentem pokrywa zatrudniony.