Jak powinna wyglądać odzież robocza do pracy w przemyśle spożywczym
System HACCP wprowadza wiele regulacji w dziedzinie produkowania żywności. Należą do nich również zasady ubioru. Odzież ma zapewniać jak najwyższe normy higieny w pracy. Jednocześnie powinna być komfortowa. Nie może ograniczać ruchów. W zakres odzieży ochronnej wchodzą fartuchy, obuwie, czapki, spodnie, kurtki i wiele innych. Wszystko dla zachowania jak najwyższej jakości produktów żywnościowych.
Zasady doboru
Ważnym aspektem jest poziom ryzyka, jaki występuje przy danej produkcji. Wyznacza go to, z jakim typem żywności ma kontakt pracownik. Najwyższe poziomy ryzyka dotyczą żywności o krótkim czasie przydatności i przeznaczonej do spożycia bezpośrednio po otwarciu. Niższe poziomy obejmują jedzenie z długim terminem ważności, wymagające spreparowania przed podaniem. Na najwyższym poziomie pracownicy nie mogą posiadać kieszeni w swoich strojach. Ma to na celu uniknięcie dostawiania się obiektów stałych do żywności. Przy wysokim poziomie kieszenie mogą znajdować się jedynie od wewnętrznej strony stroju.
Dużą wagę powinno się przywiązywać także do temperatury, w jakiej wykonywane są prace. Przemysł spożywczy wykorzystuje zarówno chłodnie, jak i piece. Pracownik powinien czuć się swobodnie, na co odzież ma duży wpływ. Należy przy tym pamiętać, że ubrania ocieplające powinny znajdować się pod spodem, specjalistyczna odzież zawsze powinna być na wierzchu.
Wygląd stroju roboczego
Odzież robocza w przemyśle spożywczym powinna mieć jasny kolor. Koszulki robocze, spodnie, fartuchy i wszelkie inne części stroju muszą mieć jednolite barwy. Dla rozróżnienia poszczególnych sektorów produkcji możliwe jest wprowadzenie osobnej kolorystyki strojów dla każdego z nich. Jasne kolory mają za zadanie uwidocznić wszelkie zanieczyszczenia na odzieży, aby zachować jak najwyższy poziom czystości. Jeśli jednak praca odbywa się z produktami silnie brudzącymi, gdzie plamy są bardzo widoczne, możliwe jest, sięgniecie po ciemniejsze odcienie. Na odzieży roboczej można zaaplikować logo firmy, jednak musi ono być przytwierdzone na stałe.